Coachende tilnærming for ledere
Coachende tilnærming for ledere
Coaching som konkurransefortrinn – om å bringe det beste ut av hver enkelt
Formålet med programmet er å gi en grunnleggende forståelse av hva en coachende tilnærming innebærer, og hvordan du som leder kan bruke effektive coachingverktøy i ledelse av dine medarbeidere. Programmet er praktisk rettet og vil i tillegg belyse sentrale begreper, verdier og spilleregler som ligger til grunn for en coachende tilnærming.

Grunnelementene i en coachende tilnærming handler om selvledelse og superledelse, dvs hvordan du som leder leder deg selv ved hjelp av effektive og positive kommunikasjonsverktøy og hvordan du kommuniserer effektivt for å lede dine medarbeidere.
Programmet tar videre utgangspunkt i at en coachende tilnærming praktiseres gjennom en bevisst holding til egen integritet, tankesett, være- og handlemåte, som bidrar til medarbeidertrivsel og effektivitet.
En coachende tilnærming passer for ledere på alle nivåer i organisasjonen alt fra toppledelse, HR, salg, prosjekt, mm. Programmet skreddersys i henhold til bedriftens virkelighet og relevans, men inneholder en del grunnelementer som beskrevet nedenfor.
Eksempel på innhold i programmet:
Dag 1: Coachende tilnærming for deg som leder
• Hva er coaching – og hva det ikke er?
• Hva innebærer en coachende tilnærming og væremåte?
• Hva kan coaching tilføre deg som leder?
• Hvem er du som leder, og hvordan ønsker du å være?
• Verdier, roller og ansvarsfordeling i en coachende tilnærming
• Teknikker for å jobbe kontinuerlig med egen motivasjon og utvikling
• Coaching av individ versus coaching av team
• Dag 2 og 3: Kommunikasjon, selvledelse og superledelse
• Hvordan lese og forstå ulike mennesketyper og deres virkelighetsforståelse?
• Hvordan skape tillit i samtalen med bevissthet om egne reaksjonsmønstre?
• Hvordan bruke coachingferdigheter til å forbedre ditt kommunikasjonsmønster?
• Aktiv lytting – hvordan komme forbi forutbestemte oppfatninger?
• Kunsten å være tydelig og konstruktiv i dine tilbakemeldinger
• Hvordan kommunisere forventninger på en engasjerende og tydelig måte
• Å snakke om og realisere en hensiktsmessig ansvarsfordeling
• Lær kunsten å gi konstruktive tilbakemeldinger
Dag 4: Motivasjon, målfokus og praksis
Hvordan finne motivasjonen til dine medarbeidere for å nå felles målsetninger?
• Hva motiverer dine medarbeidere?
• Hvordan etterleve verdier og inspirere medarbeidere?
• Hvordan utvikle og skape rom for læring og vekst hos dine medarbeidere?
• Hvordan se og verdsette dine medarbeideres styrker og talenter?
• ”Walk the talk” – hvordan være en rollemodell for dine medarbeidere?
Hvordan jobbe med felles målfokus?
• Hvordan sette konkrete mål i samspill med medarbeiderne og nå de?
• Hvordan ta eierskap til bedriftens mål?
• Prioriteringsverktøy – hva er mest og minst viktig?
• Eierskap til egne beslutninger – ansvarliggjøring av meg?
• Måloppnåelse - hva er beviset og hvordan feire?
Dette sitter du som leder igjen med etter gjennomført program:
• Ny kunnskap om coaching og coachende tilnærming
• Relevante praktiske ledelsesverktøy
• Ansvarlighet og eierskap om egen rolle og motivasjon
• Bevisstgjøring om egen kommunikasjon og kommunikasjonsverktøy for superledelse
• Metoder for å motivere og utvikle medarbeidere til å nå felles mål
• Oppfølgings- og prioriteringsverktøy for måloppnåelse
Ved hjelp av en coachende tilnærming dannes grunnlaget for å skape bedriftens konkurransefortrinn, og medarbeider trivsel og effektivitet.
Omfang: Fra 3-6 dager over en 4-6 mnd periode samt parallell 1:1 coaching x 3
|